Saavutettava verkkosivusto on erottautumistekijä

Human Touch Maanantai 17.2.2020

​Kaikkien tulisi voida käyttää verkkopalveluita - siitä saavutettavuudessa on kyse.

Verkkosivuston muuttaminen saavutettavaksi sujuu hienosti, kun mukana on vankka suunnitelma sekä reipas annos tunneälyä.

Tiedon ja palveluiden määrä netissä on kasvanut räjähdysmäisesti jo vuosien ajan. Digitaalisuuden möyhinnässä ei tule aina muistettua, että verkkopalveluiden käyttäminen ei ole kaikille yhtä vaivatonta. Verkkosivut, jotka ajan henkeen suunnitellaan visuaalisiksi ja interaktiivisiksi, voivat pahimmillaan olla osalle käyttäjistä niin haastavia, että palvelua ei pysty käyttämään ollenkaan. Yleisimmät toimintaa haittaavat haasteet ja rajoitteet liittyvät näkökykyyn, motoriikkaan ja havaitsemiseen. Jos verkkosivujen visuaalinen ilme ja sisältö nojaavat liiaksi näkökykyyn, voivat monet käyttäjät jäädä niiden sisällöstä ulkopuolelle. Tyypillisesti jo kontrastisuhteita parantamalla moni asia kohenee. Muita pahimmillaan ylitsepääsemättömiä esteitä aiheuttavat esimerkiksi arvaamattomasti toimiva sisältö ja tekniset häiriöt.

Digitaalisuuden möyhinnässä ei tule aina muistettua, että verkkopalveluiden käyttäminen ei ole kaikille yhtä vaivatonta.

Kartoituksella pääsee helposti alkuun

Saavutettavuuskartoitus on erinomainen tapa aloittaa tarvittavat muutostyöt, eikä siihen mene kuin muutama päivä. Saavutettavuuskartoituksessa huomioidaan sivuston selkeys, toimivuus sekä sisältö. Havaintojen pohjalta luodaan selkeä tehtävälista. Myös jokaisen verkkosivuston kulmakivi, asiakaskokemus, kuuluu olennaisesti mukaan kartoitukseen.

Jos valitset laajan kartoituksen, verkkosivustosta laaditaan tarkka raportti Web Content Accessibility Guidelines -standardin mukaisesti. Raportin avulla voi helposti todistaa viranomaisille, että tarvittavat seikat on otettu huomioon.

Saavutettavuuskartoitus on erinomainen tapa aloittaa tarvittavat muutostyöt, eikä siihen mene kuin muutama päivä.

Kevyt versio

Onko asiakkaittesi mielestä verkkosivujesi käyttäminen helppoa ja vaivatonta, entä löytyykö kiinnostava sisältö luontevasti, vai jääkö se kokonaan löytämättä? Kartoituksen kevyt-versioon sisältyy asiakaskokemuksen selvittäminen, ja sen tulosten pohjalta on helpompi ponnistaa eteenpäin.

  • Asiakaskokemus-kartoitus (kokemukset navigaatiosta, selkeydestä ja sisällöstä)​
  • Parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen​
  • Havainnot sivuston saavutettavuudesta

Laaja versio

Tarkkasilmäinen, tämä kohta on erityisesti sinulle! Saavutettavuuskartoituksen laajassa versiossa verkkosivustoa tarkastellaan tarkalla silmällä WCAG-standardin mukaisesti. Web Content Accessibility Guidelines -ohjeistuksessa kuvaillaan yksityiskohtaisesti niin toivotut kontrastisuhteet, toiminnallisuudet kuin muutkin parhaimmat käytännöt saavutettavuuden varmistamiseksi eri asiakkaille.

  • Asiakaskokemus-kartoitus (kokemukset navigaatiosta, selkeydest ja sisällöstä)​
  • Parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen​
  • Tarkka raportointi WCAG 2.1 -standardiin soveltuvasti;

Kannat yhteiskunnallisesti kortesi kekoon, kun huolehdit verkkosivujen saavutettavuudesta.

Selkeät, lujatekoiset sekä toiminnallisuuksiltaan ennalta-arvattavat verkkosivut palvelet erinomaisesti meitä kaikkia. Samalla pidämme koko porukan paremmin kasassa.

Tutustu myös