GDPR:n haasteet yrityksille – näin päihität ne
Huomattava osa yrityksistä ponnistelee samojen ongelmien äärellä. Miten kannattaa edetä, jos huomaa olevansa samassa tilanteessa?
Yksi kolmesta yritysjohtajasta arvelee, että oma yritys ei täytä yksityisyyden suojan vaatimuksia edes viidessä vuodessa. Yksityisyyden suojan ratkaiseminen on kuitenkin edellytys digitalisaation hallitulle ja hyvän tavan mukaiselle etenemiselle yritystoiminnassa.*
Olemme keränneet yhteen yritysten kolme suurinta haastetta GDPR:n toimeenpanon osalta. Kuulostaako tutulta?
Haaste 1: Taloudelliset resurssit
GDRP:n mukainen tietojen käsittely, tallentaminen ja raportointi työllistää, ja vaatii taloudellisia resursseja toteutuakseen.
Ratkaisu: Kustannustehokas dokumentaatio
Citruksen myGDPR-palvelu on helppokäyttöinen sovellus, joka muodostaa dokumenttiluonnokset automaattisesti ja kustannustehokkaasti. Palvelulla voi myös aikatauluttaa ja vastuuttaa tehtäviä.
Haaste 2: Dataturvan ja yksityisyyden suojan korkeat vaatimukset
Tietosuoja-asetuksen vaatimukset tuntuvat monimutkaisilta. Tuntuu, että tähän tarvitaan lakimiesosasto, jotta vaatimuksiin osataan vastata riittävän hyvin.
Ratkaisu: Vastuullinen tietojen käsittely
myGDPR korvaa lakimiesosaston. Palvelun ovat suunnitelleet asiantuntijat, ja kaikki tietosuoja-asetuksen vaatimukset on katettu. myGDPR huolehtii läpinäkyvästi ja turvallisesti henkilötietojen tietosuojasta EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti.
Haaste 3: Henkilöstön puutteelliset taidot
Kenen vastuulle GDPR voidaan vyöryttää organisaatiossamme? Miten henkilökunta saa kautta organisaation riittävän tietotaidon, jotta eri prosesseissa ja tehtävissä osataan ottaa jo lähtökohtaisesti GDPR:n vaatimukset huomioon?
Ratkaisu: Henkilökunnan koulutus
myGDPR-palvelussa monimutkainen lainsäädäntö on pureskeltu helposti ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.
Valmennuksella mestariksi
Päivänmittaisissa myGDPR-valmennuksissa Citruksen asiantuntijat opastavat palvelun käytössä ja tarjoavat hyvän ymmärryksen jokaisen osakokonaisuuden erityispiirteistä.
*Lähde: Dell's Digital Tranformation Index 1/2019 ja 2020
Petteri Salokangas
Kaarina Limingoja
CIPP/E, CIPM