Esittelyssä Keskitetty palvelu- ja asiakasohjaus KomPAssi
KomPAssi osoittaa uuden suunnan ikäystävällisille palveluille
Ohimoiltaan kovasti jo harmaantuva Suomi tarvitsee kasvavassa määrin palveluja, jotka tavoittavat tehokkaasti kotona asuvat seniorit ja heidän läheisensä. Teknologia tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia.
Yksi kiinnostavimmista ikäystävällisistä ratkaisuista on Asiakasneuvonta.fi-sivusto, joka on osa Varsinais-Suomen maakuntien keskitettyä palvelu- ja asiakasohjausta KomPAssia.
– KomPAssin tavoitteena on kehittää iäkkäiden neuvonta- ja palveluohjausta sekä omaishoidon palveluja. Turun kaupungin hallinnoimassa hankkeessa on ollut mukana useita kumppaneita sekä yli 200 työntekijää ja esimiestä kaikista Varsinais-Suomen kunnista, taustoittaa kehittämispäällikkö Johanna Ritvanen.
Asiakasneuvonta.fi-sivusto tuo ikäihmisten palvelut kootusti kaikkien saataville. Citrus on luotsannut sivuston kehitystä varmaotteisesti.
– Ratkaisukehityspuolella yhteistyön saumattomuus on noussut arvoon arvaamattomaan. Koska järjestelmät toimivat kiinteässä linkissä toisiinsa, on meidän oltava varmoja, että ne myös keskustelevat keskenään, toteaa KomPAssin IT-puolesta vastaava projektipäällikkö Juhani Anttonen.
Korvat auki ja ketteryyttä kehiin
Jos Asiakasneuvonta.fi-sivustoa pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, olisi se Citruksen Anne Klemetin mukaan asiakaskokemus.
– Ihmisten on osattava käyttää sivustoa. Siksi olemme matkan varrella kuunnelleet tarkasti niin käyttäjien kuin palveluasiantuntijoiden ja -tarjoajien palautteita. Etenkin saavutettavuus on ohjannut vahvasti tekemistä, projektijohdosta vastaava Klemetti kertoo.
Käyttäjälähtöinen työskentely on tuonut kokonaisuuden suunnitteluun ketteryyttä ja tehokkuutta. Käyttämällä palvelumuotoilun työkaluja Citrus on muun muassa tuottanut erilaisia näkymiä ja palvelupolkuja ennen ensimmäistäkään koodinpätkää. Suunnitelmiin on projektin kehittäjien ollut mutkatonta ottaa kantaa ennen oman osuutensa toteuttamista. Kiitosta saa projektin tiivis tietojenvaihto.
Yhteistyön vaivattomuus saa kehuja myös kaupungin virkamiehiltä ja -naisilta.
– Citruksen porukka on aina valmis auttamaan meitä. Anne on esimerkiksi esitellyt puolestamme sivustoa järjestöille ja kertonut, kuinka sinne pääsee palveluntarjoajaksi. Lisäksi olemme saaneet tukea sisällönsyötön opettelussa, Anttonen kertoo.
Citrus on osoittanut ymmärtävänsä myös digitaalisten sote-palveluiden haasteita.
– Olemme tehneet tiukkoja rajauksia esimerkiksi potilastietojärjestelmiin liittyvissä kysymyksissä. Citruksen kanssa olemme voineet luottaa siihen, että näissä raameissa on myös pysytty, jatkaa Anttonen.
Ei mikään yhden hitin ihme
Vuoden 2018 lopussa käyttäjille avattu Asiakasneuvonta.fi-sivusto on tavoittanut hyvin varsinais-suomalaisia ikäihmisiä sekä heidän läheisiään. Myös sivuston jatkokehitys Citruksen kanssa jatkuu.
Vaikka sivustosta löytyy tällä hetkellä vain iäkkäitä tukevia palveluita, Ritvanen korostaa KomPAssin olevan enemmän kuin pelkkä sote-hanke – neula osoittaa kohti uusia haasteita hyvinkin pian.
– Toimintamallien ja järjestelmien osalta palvelu voidaan skaalata myös muiden väestöryhmien ja palvelutoimialojen käyttöön. Olemmekin jo tulevana syksynä lähdössä laajentamaan KomPAssia vapaa-ajan toimintoihin. Mukana ovat jälleen kaikki Varsinais-Suomen kunnat, Ritvanen paljastaa.
Joni Pinomäki