Saavutettavuus on kaikkien etu

Saavutettavan verkkopalvelun käyttäminen on helppoa kaikille iästä, toimintakyvystä tai muista ominaisuuksista huolimatta.
Artikkeli Torstai 18.5.2017

Olet ehkä nähnyt kaupassa Doron isonäppäimisiä puhelimia ja huvittuneena naureskellut niiden epämukavan oloista muotoilua. Olet saattanut ajatella, kuka tuollaisen nyt huolisi, mutta samalla todennut luurien sopivan vaikka omalle mummolle. Epäkäytännöllisen suuret näppäimet ovat kuin ovatkin tarkan muotoilutyön tulosta; puhelimet sopivat niille, joiden näkö alkaa heiketä ja motoriikka reistailee.

Verkkopalveluita suunniteltaessa on huomioitava samanlaisia seikkoja kuin muussakin muotoilussa. Sivuston tulisi olla helppo navigoida, tiedon pitäisi löytyä kuin itsestään ja käyttöliittymän pitäisi toimia ennakoitavasti. Nämä yksinkertaiset asiat ovat osa saavutettavuutta. Saavutettavan verkkopalvelun käyttäminen on helppoa kaikille iästä, toimintakyvystä tai muista ominaisuuksista huolimatta.

Toimintakykyä rajoittavia tekijöitä on monenlaisia, mutta näkörajoitteet tulevat monille ensimmäisenä mieleen. Erilaisia ohjainlaitteita ja avustavia teknologioita, kuten ruudunlukijoita ja katseohjausta, käyttäville internet ilmenee hyvin erilaisena kuin normaalitoimintakykyisille. Sivun reunassa vilkkuva banneri tai epäselvä valikkorakenne voivat aiheuttaa merkittävän haasteen sivuston käytöllä. Internetissä on myös paljon ääniä ja videosisältöä, joiden pitäisi olla kaikkien käytettävissä. Itseäni ilahduttava trendi on lisätä verkkovideoihin tekstitys. Minulla on usein tietokone äänettömänä, joten lyhyiden videoiden katselu tekstityksellä hyödyttää myös minua.

Pienet muutokset tekevät suuren eron 

Jo pienillä muutoksilla omat sivut saa helppokäyttöisemmäksi. Tekstin koko ja kontrasti ovat keskeisiä sivuston käyttökokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen on syytä kiinnittää huomiota väreihin. Monien verkkosivujen käyttäminen on värisokeille vaikeaa, koska erilaisten väri-indikaattorien tilat ja linkit jäävät havaitsematta. Sisällön saavutettavuuteen on helppo vaikuttaa monilla pienillä asioilla, mutta yhteisten standardien saavuttaminen vaatii usein myös paljon teknistä säätöä.

Euroopan parlamentti hyväksyi viime syksynä saavutettavuusdirektiivin, jonka mukaan julkisen hallinnon verkkopalveluiden on täytettävä tietty saavutettavuuden minimitaso. Yksityisen sektorin sivustoista ei ole EU-tasolla vastaavia säädöksiä, mikä ei tietysti tarkoita, etteikö saavutettavuuteen voisi kiinnittää huomiota yrityssivuillakin. Uskon vahvasti, että saavutettavuuden huomioimisesta muodostuu yksityiselläkin puolella kilpailuvaltti. Valtavaa kiirettä sivustouudistusten kanssa ei vielä ole, sillä vanhoilla verkkopalveluilla siirtymäaikaa on jopa vuoden 2020 syyskuulle asti.

Tänään vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää, minkä merkeissä kannattaa miettiä omia verkkosivuja erilaisten käyttäjäryhmien näkökulmasta. Helposti lähestyttävä harjoitus verkon selailuun on laittaa korvatulpat korvaan ja parit aurinkolasit päähän. Muuttuiko käyttökokemus yhtään?

Otathan yhteyttä,
niin mietitään, miten teidän verkkosivunne saataisiin kaikille helppokäyttöisiksi!

18. toukokuuta vietetään kuudetta kertaa kansainvälistä saavutettavuuspäivää.

Tutustu myös